top of page

Ken Ring slutar med musiken: "Vår musikgenre uppmanar folk till att skjuta"


Bildkälla: Gaffa


Under hösten 2019 meddelade den svenska rapartisten Ken Ring att han slutar med musiken och släpper sitt sista album under 2020. Han berättar att han i framtiden kommer ta avstånd från hela genren. Han menar att det är en stor skillnad på dagens attityd bland unga rapartister och tiden han själv gjorde karriär av kontoverser och kriminalitet.


– I dag känns det mer som att vår musikgenre uppmanar folk till att skjuta, ta mer droger, sälja mer droger, vara destruktiva. Det är nästan häftigt att sitta på anstalt i dag. Jag står inte riktigt för det, säger han till TT.


Han berättar vidare att han själv är en av dom artisterna som får ta på sig ansvaret till utveckligen som skett inom genren:


– Jag är en av anledningarna till att de (dagens hiphopartister) ens finns, man får lite ångest över det. Jag har ändå varit med och format hela den här destruktiva dyrkan i musiken. För mig var det ett sätt att ta mig ur det livet och tjäna pengar utan att sälja droger eller råna. Sedan har det blivit till en genre där man i stället uppmanar till det. 


I år väntas Ken Rings sista album. Men enligt TT kommer Hässelby-rapparen dock inte helt lämna musiken utan planerar att hjälpa yngre artister men ta en mer anonym roll.


– Ken Ring har så mycket historia i Sverige, det är associerat med hiphop, gatan, kriminalitet, betongen. Jag vill ta ett steg från det. Jag är 40 år i dag, inte en 18-årig rebellisk snubbe som röker "ganji" i centrum.


bottom of page